سنجش شنوایی و تجویز سمعک متناسب آن
نوشته شده توسط : محمد طاهری

زیر و بمی غالبا در مورد امواج صوتی دوره ای معنا دارد. در حوزه ی بسامدی، وبسایت دوره ی صوت، توسط طیف هارمونیک ها (ضرایب صحیح بسامد اصلی) نشان داده می شود. در حوزه ی زمان، دوره ی صوت توسط تابع خود همبستگی امواج تعیین می شود. این تابع مجموعه ای از قله های منظم را در زمان نشان می دهد که فواصل میان قله، مضربی از دوره ی صوت است. اطلاعات حوزه ی بسامدی و زمانی، در حلزون بازنمایی می شوند. مشخصات صافی که در حلزون اتفاق می افتد باعث ایجاد نقشه ی تونوتوپیک می شود که صداها را بر اساس محتوای بسامدی آن تجزیه می کند. این نقشه ی بسامدی در حلزون در طول مسیر شنوایی تا قشر شنوایی اولیه، تا اندازه ای حفظ می شود. اطلاعات دوره ی صوت در حوزه ی زمانی به صورت قفل فازی پتانسیل عمل نورون ها ایجاد می شود. دقت قفل فازی در هر مرحله از راه های مسیر صعودی شنوایی، کمتر می شود. مطالعات اخیر نشان دادند که نورون های قشری بعد از قشر شنوایی اولیه، نسبت به زیر و بمی کوک شده اند. همچنین مطالعات نشان دادند که نورون هایی وجود دارند که صرفا به بسامد پایه ی اصوات پیچیده حساس هستند.
زیر و بمی نسبی
هنگام گوش دادن به یک لحن، درک ما بیشتر مربوط به درک زیر و بمی هر نت هست. علاوه بر زیر و بمی مطلق نت ها، شنونده چگونگی ارتباط زیر و بمی نت ها با هم را نیز رمزگذاری می کند. مهم است که نت ارائه شده نسبت به نت قبلی دارای زیر و بمی بالاتر یا پایین تر است.زیر وبمی نسبی، در چگونگی درک موسیقی نقش اساسی دارد. ما به راحتی زمانیکه همه نت ها به یک میزان به سمت بالا یا پایین تغییر می کنند، لحن آشنا را می شناسیم ، با وجودیکه نت مطلق تغییر کرده است. این توانایی بستگی به بازنمایی زیر و بمی نسبی دارد.
زیر و بمی نسبی در درک افتادن و خیزان بودن آهنگ مهم است و به انتقال معنا در زبان کمک میکند. به طور مثال در زبان انگلیسی، جملات سوالی با افزایش زیر و بمی همراه هستند، اگر چه زیر و بمی مطلق در گوینده ها بسیار متفاوت است. در دیدگاه معمول و استاندارد، دستگاه شنوایی باعث بازنمایی زیر و بمی مطلق (نقشه تونوتوپیک) از حلزون تا قشر شنوایی می شود و نقش غالب را در درک موسیقی دارد. براساس مطالعات جدید مشخص شده است که توانایی زیر و بمی نسبی در نوزادان هم وجود دارد و یکی از ویژگی های ذاتی دستگاه شنوایی است. ارائه ی یک تون قبل از تون دیگر پاسخ به تون دوم را تغییر می دهد. پاسخ های انتخابی به جهت تغییر زیر وبمی در روبش اصوات یا محرکات دارای مدولاسیون در قشر شنوایی اولیه و ثانویه دیده شده است. مکانیسم عصبی درک زیر و بمی نسبی همچنان ناشناخته باقی مانده است.

منبع :

https://tehransafir.com/%d8%b3%d9%85%d8%b9%da%a9-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d8%aa%d9%88%d9%86/





:: برچسب‌ها: سمعک , قیمت سمعک , سمعک استارکی , سمعک اتیکن , سمعک فوناک , سمک زیمنس , سمعک یونیترون , سمعک ویدکس , انواع سمعک , خرید سمعک ,
:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: